به گزارش خودروکار، احتمالا شما هم با شنیدن اسم این خودرو و تشابه آن با ویروس کرونا تعجب کنید، اما کرونا یکی از خودروهای تاریخی شرکت تویوتا است که برای سالها تولید و عرضه میشود؛ تویوتا کرونا در حقیقت برادر بزرگتر کرولا است که علاوه بر سن و سال از نظر ابعاد و پلتفرم هم بزرگتر کرولا است.
این خودرو از سال ۱۹۵۷ تا سال ۲۰۰۱ و در ۱۰ نسل مختلف به بازار کشور عرضه شد؛ نسل اول این خودرو که t۱۰ نامیده میشد از سال ۱۹۵۷ وارد باز شد و تولید آن تا سال ۱۹۶۰ ادامه پیدا کرد؛ نسل دوم با مدل t۲۰ از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴، نسل سوم با مدلهای t۴۰ و t۵۰ از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۰، نسل چهارم با مدلهای t۸۰ و t۹۰ از سال ۱۹۷۰ تا سال ۱۹۷۳، نسل پنجم با مدلهاثی t۱۰۰، t۱۱۰ و t۱۲۰ از سال ۱۹۷۳ تا سال ۱۹۷۹، نسل ششم با مدل t۱۳۰ از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۳، نسل هغتم با مدل t۱۴۰ از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۸۷، نسل هشتم از سال با مدل t۱۷۰ از سال ۱۹۸۷ تا سال ۱۹۹۲، نسل نهم یا مدل t۱۷۰ از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۸ و آخرین نسل آن با مدل t۲۱۰ از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ عرضه شد.
تویوتا کرونا را میتوان یکی از اولین خودروهای صادراتی از برند تویوتا دانست که قدم به بازارهای جهانی گذاشت، اما هیچگاه نتوانست محبویت تویوتا کرولا را به دست آورد. اصلیترین رقیب این خودرو در بازارهای جهانی را میتوان نیسان بلوبرد دانست. در حوالی سالهای ۱۳۴۰ شرکتی به نام موتورکار به عنوان وارد کننده محصولات تیوتا در ایران فعالیت میکرد تا این که در دهه ۵۰ شرکتی به نام ایرتویا به عنوان نماینده رسمی شرکت تویوتا شروع به فعالیت در ایران کرد؛ در آن دوران یکی از خودروهای محبوب وارد شده توسط این شرکت تویوتا کرونا بود که تعدادی از آنها هنوز هم در خیابانهای کشور دیده میشود.
اگر چه این خودرو هیچ گاه شهرت و محبوبیت کرولا را پیدا نکرد، اما جابگاه مناسبی در کشور ما داشت و حتی نسل پنحم، ششم و هشتم آن برای مدتی جزو خودروهای ناوگان نیروی انتظامی و خودروهای سازمانی قرار گرفت. اغلب نمونههای ارائه شده از این خودرو دیفرانسیل جلو هستند و از طیف گستردهاثی از موتورها ( از هزار و 300 سیسی تا 2 هزار و 400 سیسی) بهره میگرفتند.به نوعی میتوان تویوتا کمری را میراس دار این خودرو دانست که امروز یکی از محبوبترین خودروهای جهان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/